"Ambassadeur van Aandacht" De vergeten functie die je organisatie kan transformeren!

De wereld gaat sneller en sneller en met de opkomst van AI wordt alles nog digitaler, soms wat makkelijker en vaak ….onpersoonlijker. Bedrijven focussen zich steeds vaker op geautomatiseerde processen en interacties, IT-systemen en omzetcijfers. Met als doel “efficiëntie verhogen”.

Maar er zijn meer mogelijkheden om de efficiëntie te verbeteren, omzet te verhogen en/of kosten te verlagen !

Bij deze focus wordt namelijk één cruciale factor vaak over het hoofd gezien: De mens. Bedrijven bestaan namelijk niet alleen uit producten, diensten, computersystemen en cijfers, maar ook uit klanten, medewerkers, leveranciers en andere stakeholders. Het zijn de mensen die het bedrijf maken, maar die vaak vergeten worden in het streven naar verbeteringen.

Het introduceren van een "Ambassadeur van Aandacht" kan hierbij het verschil maken tussen een gemiddeld bedrijf en een bedrijf dat optimaal functioneert en toekomstbestendig groeit.

Een Ambassadeur van Aandacht is niet zomaar een functie. Het is een strategische rol die de menselijke kant van het bedrijf centraal stelt. De Ambassadeur is geen Verkoper, Klantenservicemedewerker, HR- of Marketing functionaris. Hij/Zij fungeert als allround verbinder en waardecreator voor het netwerk van een organisatie. Dit alles, door persoonlijke contact, oprechte aandacht en daar waar nodig, direct actie te ondernemen.

Een Ambassadeur van Aandacht is werkzaam op het snijvlak van vele afdelingen. Hiermee vormt het de "linking pin" tussen Sales, Marketing, PR, Klantenservice, HR en Inkoop.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

1. CXO (Customer eXperience Officer)
Door de ogen van de klant kijken naar de organisatie en alle interacties en de klantervaringen optimaliseren.

2. Trouble shooter:
Hèt aanspreekpunt voor klanten die wel hulp nodig hebben, maar niet passen in een standaard klachten-/serviceprocedure.

3. CHO (Chief Happiness Officer)
Naast vertrouwenspersoon ook proactief bezig om (nieuwe) medewerkers te ondersteunen op persoonlijk vlak bij het uitvoeren van hun werk. Daarnaast kan de CHO natuurlijk ook positief bijdragen aan een veilige en prettige bedrijfscultuur waar medewerkers optimaal kùnnen, maar vooral ook wìllen werken. Dit verhoogt de motivatie, productiviteit en betrokkenheid met je organisatie.

4. Communicatieadviseur
Adviseren en begeleiden van medewerkers om hun boodschap over te brengen op hun relaties (collega’s, klanten, leveranciers, etc.). Dit kan bij conflictsituaties, maar ook bij andere interacties met relaties (gesprekken, offertes, website etc.). Een externe blik op de situatie of de communicatie kan heel verhelderend zijn. Het is namelijk de communicatie waar het vaak mis gaat. Simpele aanpassingen in woordkeus, lichaamshouding, timing of perspectief kunnen hierin wonderen doen in de manier waarop de ontvanger met de boodschap omgaat.

5. Spiegel voor het bedrijfsproces
In elke organisatie zijn er regels en procedures. Natuurlijk zijn deze noodzakelijk, maar ze zijn altijd geschreven vanuit een bepaald perspectief. Na verloop van tijd ontstaat er vaak een vorm van bedrijfsblindheid voor de achterliggende gedacht van de regels en de (onbedoelde) extra impact ervan. Door onafhankelijk en kritisch te kijken naar de procedures en de werking kunnen deze zo nodig worden herijkt of aangepast.

6. Feedback en Verbetering
Door feedback uit het relatienetwerk te verzamelen en hierop ook daadwerkelijk actie te ondernemen, helpt de Ambassadeur het bedrijf continu te verbeteren. Hij/zij verzamelt en analyseert niet alleen tevredenheidsonderzoek, maar koppelt terug en adviseert over mogelijke verbeteringen.

De Ambassadeur bouwt en onderhoudt duurzame relaties en helpt andere medewerkers hetzelfde te doen binnen de mogelijkheden van de organisatie. Dit verbetert niet alleen het huidige relatienetwerk, maar laat ook aan potentiële nieuwe relaties zien welke waarde je hecht aan je relaties.

Investeren in een Ambassadeur van Aandacht is geen kostenpost, maar een unieke en vaak onontdekte bron van waarde.

Wat levert een Ambassadeur van Aandacht op?

  1. Toename klantloyaliteit
  2. Hogere medewerkerstevredenheid & betrokkenheid
  3. Stijging hulpbereidheid door leveranciers
  4. Positievere merkreputatie
  5. Lagere kosten (voor acquisitie, werving en sectie, verzuim, het voorkomen van fouten)
  6. Hogere omzet (loyalere klanten kopen vaker en meer en brengen nieuwe klanten aan, Een hogere gunfactor, dus prijs wordt minder belangrijk).

Zo zie je dat een menselijke aanpak dus ook de efficiëntie vergroot!

Nu in de huidige maatschappij, verbondenheid en oprechte aandacht steeds schaarser worden, kan een Ambassadeur van Aandacht een onschatbare waarde toevoegen. Deze functie versterkt niet alleen zakelijke relaties, maar bevordert ook een werkomgeving waarin medewerkers optimaal kunnen presteren en klanten zich echt gewaardeerd voelen. Zo is een Ambassadeur van Aandacht niet alleen een investering in de menselijke kant van de organisatie, maar zeker ook een strategische zet die zich terugbetaalt in loyaliteit, productiviteit, financieel voordeel, een positieve reputatie en zeker ook....meer (werk)plezier!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?

Ik vertel je er graag meer over!