Implementatie van CRM voor bouwbedrijven

CRM voor Bouw & Vastgoed

Inventarisatie - Aanschaf - Implementatie - Gebruik & Groei

CRM Bouw & Vastgoed

Een CRM-oplossing (Customer Relationship Management) is hèt digitale gereedschap, voor elke bouw- en vastgoedorganisaties die klantgericht willen werken. Het stelt je in staat om klantgegevens en interacties centraal op te slaan, waardoor altijd de juiste mensen, op het juiste moment, over de juiste informatie beschikken. Dit geeft niet alleen meer inzicht in de relaties maar het verhoogt ook de klantentevredenheid 


Iedere sector heeft zijn eigen processen, cultuur, aandachtspunten en uitdagingen. Dat is bij bouw en vastgoed niet anders. Het begrijpen van die branche specifieke bijzonderheden, is echter wel cruciaal voor het succes van een CRM-pakket. Met ruim 20 jaar ervaring in verschillende takken van bouw en vastgoed en met verschillende CRM oplossingen, kunnen we je zeker verder helpen.

Een CRM pakket is super waardevol gereedschap.


Maar..

Zoals ieder gereedschap, levert het gebruik alleen echt iets op als je het juiste kiest en op de juiste manier instelt en gebruikt dus, als je zorgt voor : 

  • Het juiste pakket dat past bij je huidige en (verwachte) toekomstige behoefte.
  • De juiste leverancier en wees kritisch op wat je nodig hebt.
  • Een goed ontwerp van het systeem.
  • Een goede configuratie van het systeem, vóór je gaat beginnen.
  • Voldoende aandacht voor adoptie.
  • Duidelijke afspraken en regels over het gebruik.
  • Het juiste gebruik van het systeem.
  • Voldoende tijd
  • Het juiste tempo

Besteed je hier te weinig aandacht aan dan heb je gegarandeerd :

Een héél duur, tijdrovend, demotiverend en potentieel gevaarlijk, fiasco zonder enige meerwaarde !

Het belang van een CRM naast een ERP oplossing

De bouwsector kent complexe uitdagingen van langdurige projecten, wisselende teams, en intensieve klantwensen. Waar ERP-systemen primair gericht zijn op operationele processen, met een begin en eind moment, biedt een CRM-systeem een strategische aanvulling. Het centraliseert klantinformatie en biedt inzicht in leads en salesfunnels ongeacht het begin of einde van een specifiek project. Dit resulteert in efficiëntere processen, veel meer inzicht in de relaties en betere besluitvorming. Daarnaast ondersteunt CRM bij het managen van relaties met klanten, leveranciers en andere stakeholders. Voor bouwbedrijven vormt een goed geïmplementeerd CRM in combinatie met een ERP-oplossing de basis voor duurzame groei. CRM slechts het is gereedschap om  klantgerichtheid te integreren in strategie en bedrijfsstructuur waar mee je meer  kansen kan creëren om de waardevan je relatienetwerk te verhogen.

Onze aanpak voor succesvolle CRM-implementatie

De sleutel succes tot zit hem dus in de juiste aanpak.  Dit  alles begint met de juiste partners en een goed ontwerp dat rekening houdt met de concrete behoefte, huidige werkprocessen, toekomstvisie, technische mogelijkheden, gewenste output en heel belangrijk  .... de menselijke factor !!! 


Bij Ambassadeurs van Aandacht hebben we ervaring met CRM-systemen en de implementatie ervan.

We helpen je bij:

  • Het formuleren en in kaart brengen van de uitgangspunten.
  • De selectie van de meest geschikte aanbieder van het CRM-pakket.
  • Het vertalen en structureren van de bedrijfsprocessen zodat deze te automatiseren zijn. 
  • Activatie en Coördinatie implementatiepartners.
  • Advisering en begeleiding bij de Inrichting, het Gebruik, de Adoptie en het borgen van de continuïteit.
  • Groei naar een volgend level.

Wie doet wat?

Het starten met een CRM pakket is als een nieuwbouwproject. Iedereen heeft zijn eigen rol en expertise. Als Ambassadeurs van Aandacht verzorgen we de vertaling van de huidige werkwijze naar een CRM-pakket. Met een degelijk ontwerp,  verloopt het proces soepel, snel, met een maximaal eindresultaat tegen minimale kosten.

Aandachtspunten CRM implementatie
Rolverdeling bij CRM-implementatie