De meerwaarde van een CRM
Relaties zijn de basis voor ieder organisatie. Zonder relaties ìs er immers helemaal geen organisatie. De kruidenier van vroeger kende al zijn klanten en leveranciers persoonlijk. Door de omvang van veel organisaties en de grote hoeveelheid relaties is het vandaag de dag onmogelijk om alle relaties goed in beeld te houden zonder een geautomatiseerd systeem. Voor het managen van de (klant)relaties wordt door daarom vaak in een softwarematige oplossing gekozen in de vorm van een CRM ( Customer Relationship Management)-systeem. Dit is een verstandige beslissing ! Het zorgt zowel voor het borgen van de informatie en biedt daarnaast ook vele kansenen en waardevolle inzichten in je netwerk van (potentiële) klanten.
Maar zoals elk gereedschap is een CRM alleen geschikt, waardevol en veilig voor je organisatie als je zorgt voor de juiste randvoorwaarden:
- Een pakket dat past bij je huidige en (verwachte) toekomstige behoefte.
- De juiste (implementatie)partners
- Een goed ontwerp met inzicht in de noodzakelijke functionaliteiten.
- Een goede gebruiksvriendelijke configuratie.
- Voldoende aandacht voor digitale geletterdheid & adoptie.
- Duidelijke verdeling van werkafspraken en technische oplossingen.
- Het juiste gebruik van het systeem.
- Voldoende tijd & het juiste tempo
- Management by example
Besteed je hier te weinig Aandacht aan dan heb je gegarandeerd :
Een héél duur, tijdrovend, demotiverend en potentieel gevaarlijk, fiasco zonder enige meerwaarde !*
* = Helaas de realiteit bij veel organisaties