Marketing en relatiebeheer
Kennis van aandacht
Martijn
Kennis van aandacht
10/03/2024

Relatiebeheer en marketing als geïnvesteerd geduld

10/03/2024

Bij veel traditionele organisaties leeft nog altijd de gedachte dat marketing en relatiebeheer vooral kostenposten zijn? Zeker, ze voegen wat extra regels toe aan de begroting, maar ze zijn zoveel meer dan dat. De gedachte van deze twee als kostenpost komt vaak voor uit een beperkt inzicht in het nut en de noodzaak.

Zie het als het planten van een zaadje. Er is een flinke investering in tijd, energie en doorzettingsvermogen vereist om van dat zaadje een boom te maken en er uiteindelijk de vruchten van te plukken.

Zo werkt het ook met marketing en relatiebeheer. Natuurlijk zijn er activiteiten die een positieve invloed hebben op de verkopen van vandaag. Maar als je er van uit gaat dat alle activiteiten direct, 1-op-1 zichtbaar worden in de verkopen heb je het mis. Effectieve marketing en relatiebeheer richt zich op het versterken van een merk, het vergroten van naamsbekendheid, het beïnvloeden om verkoop te stimuleren, en het opbouwen van vertrouwen en een waardevolle langdurige band met je klanten. Een van de doelen van marketing hierbij is het aantrekken van nieuwe klanten terwijl relatiebeheer er juist op gericht is om bestaande relaties te versterken en te behouden.

Het effect  hiervan zijn de toekomstige (herhaal)aankopen, aanbevelingen en een positief imago en productwaardering. Samen zorgen marketing en relatiebeheer dus voor toekomstige groei en succes.  Vanwege het “toekomstige” karakter  is het begrijpelijk dat de resultaten van deze inspanningen niet altijd direct meetbaar zijn. Niet alles wat morgen waardevol is, laat zich immers vandaag in cijfers uitdrukken. Maar dat betekent niet dat deze investeringen geen waarde hebben. Juist het tegendeel is waar.

Het duurt lang om een merk goed op te bouwen en om van onbekende, goede relaties te maken die waardevol zijn voor je bedrijf. Maar als je bereid bent te investeren in vertrouwen, merkbekendheid en klantloyaliteit, leg je hiermee een stevig fundament voor toekomstige groei en succes. En dat is natuurlijk best een investering waard. Van kostengericht naar resultaatgericht denken en hierbij verder kijken dan alleen de jaarcijfers

Dus de volgende keer dat er weer eens een discussie is over het budget voor marketing en relatiebeheer. Denk dan eens aan het planten van dat zaadje, het belang van de vruchten aan die boom en het geduld waarmee hierin geïnvesteerd is.

Reacties
Categorieën