
Wie ziet de ijsberg?
Het is een fascinerende en tegelijkertijd pijnlijke, constatering: veel organisaties lijken net de Titanic. Ze varen volle kracht vooruit, iedereen lacht en de champagne vloeit. Maar, terwijl de huidige koers een duidelijke aanvaring voorspelt, worden de signalen genegeerd en wacht men op de klap van “de ijsberg van rode cijfers” voordat er actie wordt ondernomen.
Zolang er winst wordt gemaakt, trekt men de conclusie dat het goed gaat en beland men in een collectieve comfortzone, als een warm bad van ontkenning. Groeit de winst 10%, dan zal niemand vragen: ”waarom is het geen 5% of 25%?”. Men viert de 10% en bekommert zich niet om waarschuwingssignalen. Maar winst is een achteruitkijkspiegel en het resultaat van activiteiten uit het verleden, zonder garantie voor de toekomst.
Te grote overhead, suboptimale processen, extra acquisitie en verhoogd klantcontact, daar hoor je niemand over, zolang het goed gaat, want iedereen heeft het ”druk”. Die aandacht volgt pas als de ijsberg al is geraakt en het schip water maakt. Dan volgt de reorganisatie. Men moet efficiënter gaan werken, “een tandje bijzetten” en “de broekriem aanhalen”.
Onder financiële tijdsdruk wordt gereorganiseerd, met extra stress bij medewerkers en een korte termijn focus door een organisatie in de overlevingsstand. De consequentie van lagere marges door “omzethonger”, een lagere productiviteit, dalende loyaliteit van medewerkers en beperkte middelen voor lange termijn voordeel, neemt men noodgedwongen voor lief.
Natuurlijk zijn er externe factoren waar niemand invloed op heeft, maar dat geldt voor iedereen, want ook je concurrenten hebben er last van. “De markt” wordt echter heel vaak als een te makkelijk excuus gebruikt, om de eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.
Kijk eens verder dan de omzet van vandaag en het resultaat van dit boekjaar. Alle betrokkenen hebben belang bij een stabiele organisatie en een duurzame groei. Wees eens ècht kritisch op je huidige koers en besteed aandacht aan je medewerkers, je klanten, je processen en je keuzes van vandaag. Dit brengt de ijsbergen op jullie huidige koers al snel in beeld. Bedenk dan dat een minimale koersaanpassing vandaag, op termijn al het verschil kan maken tussen een aanvaring en succes.
Laten we daarom vandaag nog, samen kijken naar de mogelijkheden om je organisatie te optimaliseren en je relatienetwerk te versterken. Hiermee vermijd je niet alleen ijsbergen, maar het levert je ook meer werkplezier op. Je medewerkers, klanten, leveranciers en aandeelhouders zullen je dankbaar zijn.