Klantgericht werken betekent dat je organisatie zich bewust richt op wat er écht toe doet voor je klanten. Door hun wensen, behoeften en ervaringen als uitgangspunt te nemen, ontstaan producten, diensten en processen die niet alleen functioneel zijn, maar ook echt waarde toevoegen. Dit vraagt om Aandacht, afstemming én lef om anders te kijken naar de manier waarop je samenwerkt. Service Design biedt hiervoor de juiste aanpak: Het helpt organisaties om met een frisse blik hun dienstverlening te ontwerpen, met de klant als vertrekpunt én als kompas. Het resultaat? Meer tevreden klanten, betrokken medewerkers en een sterke, toekomstbestendige organisatie.
Service Design is het analyseren, ontwerpen en optimaliseren van de diensten/dienstverlening die je aanbiedt. Dit gebeurt met een holistische blik op alle aspecten van de bedrijfsvoering – van klantcontact tot interne communicatie.
Onze aanpak legt de focus op het versterken van de organisatorische structuur, het bouwen van duurzame relaties en het toepassen van op maat gemaakte strategieën. Dit als als aanvulling op de bestaand bedrijfsprocessen om de organisatie passend te maken aan de behoefte van de klant.
Waarom is het belangrijk?
Verbinding Service Design is de manier om je bedrijfsprocessen aan te laten sluiten op de behoefte van je klant.
Efficiëntie en kostenbesparing Door het optimaliseren van processen minimaliseert je verspilling en verhoogt je de productiviteit.
Werkplezier en betrokkenheid Een duidelijk serviceconcept verbetert de interne samenwerking, wat resulteert in hogere medewerkerstevredenheid en een positieve bedrijfscultuur.
Concurrentievoordeel In een dynamische markt is het vermogen om snel in te spelen op klantbehoeftes en marktveranderingen een cruciale succesfactor. daarnaast zijn er op dit moment nog een hoop organisaties die nog kansen laten liggen.
Conclusie
Service Design verbindt klantbehoefte met bedrijfsvoering. Het maakt organisaties wendbaarder, processen slimmer en teams hechter. Geen radicale ommezwaai, wel doelgerichte optimalisatie die leidt tot meer klantwaarde, verhoogd werkplezier en extra concurrentiekracht.
De sleutel succes tot zit hem dus in de juiste aanpak. In verschillende fases doorlopen we samen het gehele proces. Hierbij hanteren we de ontwerp principes van design thinking om open en onbevooroordeeld aan de slag te kunnen. Het begint bij informatie verzamelen, wat is er al, wat speelt er echt, waar schuurt het, en wat is er mogelijk? Door te werken in iteratieve stappen — van informatie verzamelen, analyseren, tot ideeën genereren, uitwerken en testen — ontstaat er ruimte voor slimme én haalbare oplossingen. zodat deze in de laatste fases geïmplementeerd en gemonitord kan worden. In service design is dit onmisbaar, omdat je te maken hebt met complexe interacties tussen mensen, systemen en processen. Design Thinking helpt die kluwen ontwarren én vernieuwen vanuit waarde en betekenis in plaats van vooraf vastgestelde uitkomsten. Het resultaat? Diensten die wérken, raken en blijven plakken.
Wij delen het proces op in 7 stappen :
Begrijpen : Inzichten en informatie verzamelen vanuit verschillende invalshoeken
Kaderen : Het definiëren van een scherpe en gedragen probleemstelling.
Bedenken: Genereren van ideeën, invalshoeken en oplossingsrichtingen
Maken : Ideeën omzetten in schetsen, simulaties of concepten om te testen
Toetsen : Feedback ophalen en het concept verfijnen.
Verankeren : Implementeren van de oplossing én zorgen voor eigenaarschap.
Bekijken : Monitoren en eventueel aanpassingen doorvoeren
Is de organisatie eenmaal optimaal klantgericht ingesteld dan wordt het tijd om Aandacht te besteden aan je relaties in de vorm van Relatiemarketing en het uitwerken van je Commerciële Strategie.
De sleutel succes tot zit hem dus in de juiste aanpak. In verschillende fases doorlopen we samen het gehele proces. Hierbij hanteren we de ontwerp principes van design thinking om open en onbevooroordeeld aan de slag te kunnen. Het begint bij informatie verzamelen, wat is er al, wat speelt er echt, waar schuurt het, en wat is er mogelijk? Door te werken in iteratieve stappen — van informatie verzamelen, analyseren, tot ideeën genereren, uitwerken en testen — ontstaat er ruimte voor slimme én haalbare oplossingen. zodat deze in de laatste fases geïmplementeerd en gemonitord kan worden. In service design is dit onmisbaar, omdat je te maken hebt met complexe interacties tussen mensen, systemen en processen. Design Thinking helpt die kluwen ontwarren én vernieuwen vanuit waarde en betekenis in plaats van vooraf vastgestelde uitkomsten. Het resultaat? Diensten die wérken, raken en blijven plakken.
Wij delen het proces op in 7 stappen:
Begrijpen Inzichten en informatie verzamelen vanuit verschillende invalshoeken
Kaderen Het definiëren van een scherpe en gedragen probleemstelling.
Bedenken Genereren van ideeën, invalshoeken en oplossingsrichtingen
Maken Ideeën omzetten in schetsen, simulaties of concepten om te testen
Toetsen Feedback ophalen en het concept verfijnen.
Verankeren Implementeren van de oplossing én zorgen voor eigenaarschap.
Bekijken Monitoren en eventueel aanpassingen doorvoeren
Is de organisatie eenmaal optimaal klantgericht ingesteld dan wordt het tijd om Aandacht te besteden aan je relaties in de vorm van Relatiemarketing en het uitwerken van je Commerciële Strategie.