Commerciële Strategie

Sales & Marketing optimaliseren voor klantgerichte verkoop

Focus

Anders dan bij Service Design waar het primair gaat om je bedrijfs- en klantprocessen, draait het bij commerciële strategieën om methodes om je product of dienst te verkopen. Je weet wie je klanten zijn en hebt je bedrijfsprocessen zo geoptimaliseerd dat ze maximaal op je klanten zijn ingesteld, dan is het tijd om je producten of diensten te gaan verkopen.  Een goed product of dienst alleen is niet genoeg. Omdat ieder bedrijf anders is, is er geen universele oplossing. Daarom maken we voor jouw bedrijf een strategie op maat om je doelstellingen te gaan realiseren en zo goed mogelijk onder de Aandacht te komen van je doelgroep. 


We houden zaken graag eenvoudig. Dus geen dikke rapporten maar overzichtelijke en concrete plannen met ideeën, praktische tips en aandachtspunten waar je direct mee aan de slag kan.  Maar aan een plan alleen heb je niet zo veel. 

Anders dan veel andere bureaus helpen we je ook bij het uitvoeren ervan en nemen werk uithanden waardoor jij je kan focussen op je eigen werk.

Onze Aanpak

  1. Begrijpen
    Inzichten en informatie verzamelen vanuit verschillende invalshoeken. Deze fase omvat veel informatie uit de modellen die we hebben gebruikt in het het Service Design. Dit gaan we aanvullen met inhoudelijke informatie over je producten of diensten.
  2. Kaderen
    Op basis van de verkregen inzichten definiëren we de kern voordelen en problemen die uw klanten ervaren bij je product of dienst 
  3. Bedenken
    Genereren van ideeën, invalshoeken en oplossingsrichtingen om je product  of dienst  zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoefte van je klanten en bedrijfsdoelstellingen.
  4. Maken
    Ideeën omzetten in schetsen, simulaties of concepten om te testen wat het commerciële effect is
  5. Toetsen
    Feedback ophalen en het concept verfijnen en waar nodig aangepaste strategieën inzetten om je product of dienst beter te verkopen.
  6. Verankeren
    Implementeren van de strategie en de geteste oplossingen invoeren. 
  7. Bekijken
    Monitoren en eventueel aanpassingen doorvoeren 
Commerciele strategie

Waarde propositie canvas

Het waarde propositie canvas is een model om zowel je klant als jezelf als aanbieder in beeld te brengen. Voor beide is het belangrijk om te weten wat de (on)mogelijkheden, wensen en behoeftes zijn.  Immers, mensen kopen alleen een product of dienst als het een oplossing is voor hun probleem. Een goede inventarisatie is dus essentieel.


De klantzijde (rechts) bestaat uit:

  • Doel (wat wil de klant écht bereiken)
  • Pijnpunten (waar loopt hij op stuk)
  • Voordelen (wat maakt hem blij)

Aanbiederszijde (links) bestaat uit:

  • Producten & Diensten (wat bied je aan)
  • Voordeel verschaffers (hoe verlicht je de problemen van je klant)
  • Pijnverzachters (hoe creëer je toegevoegde waarde)

Commerciële Strategieën zijn dus gericht op ontwikkelen en verkoopbaar maken van producten en diensten die optimaal aansluiten op de wensen, behoeftes en pijnpunten van de klanten.


Voor wie?

Wij werken exclusief voor B2B organisaties die willen groeien en stappen willen maken in hun commerciële succes.

Dus voor iedereen die een goed product of dienst heeft maar: 

  • Niet weet waar te beginnen
  • Commercie naar een hoger plan wil tillen
  • Op zoek is naar een creatieve oplossing om onder de aandacht te komen van je doelgroep
  • Worstelt met het maken van een goed verkoopplan

Kritisch kijken naar je huidige commerciële strategieën is altijd waardevol en zeker  als je het nu al (te) druk hebt.  

Door nu te zaaien kan je ook in de toekomst blijven oogsten.

Te druk? 

 We snappen heel goed dat het "gewone" werk ook doorgaat en dat sommige zaken nu eenmaal meer tijd en energie kosten. In de drukte van alledag is beschikbare tijd juist de bottleneck. Daarom bespreken we vooraf wat past bij je organisatie en welke tijd en capaciteit er beschikbaar is. Zo bepaal je zelf welke werkzaamheden er wanneer en hoe uitgevoerd worden.

Wil je alles zelf coördineren of juist meer uit handen geven? Geen probleem, laten we samen de ideale oplossing maken.

Filosofie van Aandacht

“The secret to success is to do the common things uncommonly well.”

- John D. Rockefeller -
Amerikaans Zakeman & Filantroop